System zarządzania jakością kształcenia na kierunku studiów „turystyka i rekreacja” z uwzględnieniem sposobów reagowania w sytuacjach kryzysowych
Education quality management system in the field of studies “tourism and recreation” including ways of reacting in crisis situations
Alina ZAJADACZ
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych
e-mail: alina@amu.edu.pl;
ORCiD: 0000-0002-6743-8192
Anna TOBOLSKA
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Wydział Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej
e-mail: juli@amu.edu.pl
ORCiD: 0000-0002-7410-446
Zarys treści: Celem artykułu jest przedstawienie systemu poprawy jakości kształcenia na studiach z zakresu turystyki i rekreacji (TiR) prowadzonych w Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (UAM). W oparciu o dwudziestoletnie doświadczenie w prowadzeniu studiów o profilu ogólnoakademickim na kierunku TiR, przedstawiono wypracowany system doskonalenia jakości kształcenia uwzględniający m.in. wnioski wynikające z monitorowania losów absolwentów; analizy zmian zachodzących na rynku turystycznym; konsultacji programów studiów z wieloma zainteresowanymi stronami: studentami, przedstawicielami przedsiębiorstw, instytucji i organizacji związanych z rozwojem turystyki oraz środowiskiem naukowym prowadzącym badania w dziedzinie turystyki. Obecny program studiów gwarantuje wybór spośród wielu zróżnicowanych modułów kształcenia, w tym takich jak „zarządzanie bezpieczeństwem turystów w sytuacjach kryzysowych”. Program studiów na kierunku TiR realizowany na UAM był wysoko oceniany przez komisje akredytacyjne, ponadto wielokrotnie nagradzany w ogólnopolskich rankingach. Wypracowany schemat postępowania, mający na celu poprawę jakości kształcenia kadr dla sektora usług turystycznych, może mieć znaczenie aplikacyjne dla innych uczelni prowadzących studia w tym obszarze, a tym samym przyczynić się do sprawnego reagowania w sytuacjach kryzysowych występujących w gospodarce turystycznej.
Słowa kluczowe: jakość edukacji, kryzys, zarządzanie kryzysowe, turystyka i rekreacja, program studiów
Abstract: The aim of the article is to present a system of improving the quality of education in studies in the field of tourism and recreation (TiR) conducted at the Adam Mickiewicz University in Poznań (AMU). Based on twenty years of experience in conducting general-academic studies in the field of TiR, a developed system for improving the quality of education was presented, taking into account e.g. conclusions resulting from monitoring the careers of graduates; analysis of changes taking place on the tourism market; consultation of study programs with many interested parties: students, representatives of enterprises, institutions and organizations related to the development of tourism, and the scientific community conducting research in the field of tourism. The current study program guarantees the choice of many different educational modules, including such as “tourist safety management in crisis situations”. The program of studies in the field of TiR at AMU was highly rated by accreditation committees. Moreover, it was awarded many times in national rankings. The developed scheme of conduct, aimed at improving the quality of staff education for the tourist services sector, may have a significant application significance for other universities conducting studies in this area, and thus contribute to the efficient response in crisis situations in the tourism economy.
Key words: quality of education, crisis, crisis management, tourism and recreation, curriculum studies
Zalecany sposób cytowania / Cite as: Zajadacz A., Tobolska A., 2020, System zarządzania jakością kształcenia na kierunku studiów „turystyka i rekreacja” z uwzględnieniem sposobów reagowania w sytuacjach kryzysowych, Prace i Studia Geograficzne, 65.4, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 95-107
Wpłynęło: 6.07.2020
Zaakceptowano: 28.08.2020