Atmosfera hipermarketu społecznego. Architektura w powieściach Michela Houellebecqa
The Atmosphere of Social Hypermarket. Architecture in Michel Houellebecq’s Novels
Andrzej LEŚNIAK
Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk
e-mail: andrzej.lesniak@ibl.waw.pl
ORCID: 0000-0003-2654-0219
Zarys treści: Artykuł dotyczy wykorzystania architektury w powieściach Michela Houellebecqa. Celem artykułu jest analiza roli motywów architektonicznych i urbanistycznych w Mapie i terytorium oraz w Poszerzeniu pola walki – dwóch kluczowych utworach pisarza. Zgodnie z tezą autora nie są one jedynie tłem dla fabuły czy prezentowanych w powieściach poglądów, lecz pełnią aktywną rolę w tworzeniu najważniejszych elementów atmosfery utworów: poczucia wyczerpania i szkodliwości ideałów modernizmu, nastroju schyłku cywilizacji.
Słowa kluczowe: przestrzeń miejska, architektura, atmosfera, modernizm
Abstract: The article concerns the use of architecture in the novels of Michel Houellebecq. The aim of the article is to analyse the role played by the architectural and urbanistic motifs in Map and Territory and Whatever – two of the most important of the writer’s novels. According to the author of the article those motifs are not merely the background of the story or ideas presented in the novels, but they play an active role in creating the most vital elements of the works’ atmosphere: the feeling of exhaustion and mischievousness of modernist ideals and the mood of civilisational decay.
Key words: urban space, architecture, atmosphere, modernism
Zalecany sposób cytowania / Cite as: Leśniak A., 2019, Atmosfera hipermarketu społecznego. Architektura w powieściach Michela Houellebecqa, Prace i Studia Geograficzne, 64.4, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 101–109.
Wpłynęło: 14.07.2019
Zaakceptowano: 02.01.2020